Wat is het aanbod aan steps van KostkaSteps Belgium?
Zie hiervoor SHOPINFO
Welke zijn de opties om te leveren ?
Zie hiervoor SHOPINFO
Hoe de step uitpakken en monteren?
Volg deze installatievideo als je gekozen hebt voor thuislevering en dus zelf de step wenst te monteren.
Opteer je om de step vakkundig te laten monteren? Zie hiervoor SHOPINFO
Waar moet ik in het begin op letten?
Alhoewel het steppen redelijk simpel uitziet, worden er toch meer verscheidene spiergroepen gebruikt bij het steppen dan bij het fietsen, lopen of wandelen.
Om zoveel mogelijk kracht en energie te sparen, alsook voor een evenredige fysieke beenbelasting, moet het swingbeen, het been waarmee we afstoten, zoveel mogelijk gewisseld worden met het stabeen.
In het begin stellen de meesten vast dat er een verschil waarneembaar is tussen het rechterbeen en het linkerbeen op vlak van coördinatie. Daarom is het verstandig om in het begin wat vaker te wisselen met het afstoten. Na de beginperiode wordt er meestal automatisch tussen de 5 en 12 maal afstoten gewisseld van been.
Bij voldoende ervaring kan het wisselen van swingbeen met stabeen al ‘springend’ uitgevoerd worden.
Het bovenlichaam ondersteunt het afstoten naar achter en daarom is het raadzaam het stuur niet te hoog te stellen. Meestal is de stuurhoogte min of meer gelijk aan de heuphoogte.
Indien mogelijk is een initiatieles van een steptrainer zeker aan te bevelen kwestie onmiddellijk de juiste houding aan te nemen en een optimale techniek aan te leren.
Waarom is het achterwiel soms kleiner dan het voorwiel?
In de eerste plaats voor een kortere wielafstand die in het voordeel is van de wendbaarheid van de step.
Tevens verhoogt hierdoor de stevigheid en stijfheid van het frame.
Grotere achterwielen worden voornamelijk toegepast op de steps voor langere afstanden of racesteps. Bij deze steps is immers de stepefficiëntie, dus hogere snelheid voor eenzelfde energie, het belangrijkst.
Waarom heeft de step een smalle voetplaat?
Een smalle voetplaat heeft verschillende voordelen zoals:
- het swingbeen kan zo recht mogelijk naar achteren bewogen worden bij de aftrap
- hierdoor wordt een meer efficiëntere afstoottechniek mogelijk
- het risico om te blijven hangen of stoten tegen de bodemplaat is kleiner bij een smalle voetplaat
- door een smalle voetplaat is het mogelijk om quasi dezelfde houding aan te nemen als deze bij het lopen
- en tot slot, de analogie met het skiën is het meest treffend.
Waarom is de voetplaat zo laag?
Het is vrij duidelijk dat hoe lager de voetplaat is, hoe minder kracht gevergd wordt van het sta-been. Immers het is dit been dat de meest krachtinspanning moet leveren omdat het steeds licht gebogen is en bij iedere step het lichaamsgewicht moet laten zaken en optillen.
In functie van het gebruik dient dus gekozen worden voor de meest ideale hoogte van de voetplaat. In bossen en onverharde wegen zullen de voetplaten hoger moeten zijn om zo weinig mogelijk in contact te komen met de ondergrond.
Is de step een valabel alternatief voor een hometrainer bvb?
Vermits vele verschillende spiergroepen (been, buik, rug, schouder, arm) geactiveerd worden bij het steppen is een step zonder meer een zeer valabel trainingsapparaat. Voor velen is deze combinatie van verschillende spiergroepen zelfs hét doorslaggevend argument om ermee van start te gaan.
Het feit dat steppen in de gezonde buitenlucht wordt beoefend maakt het zelfs nog meer aantrekkelijker dan de meeste hometrainers of ‘binnen’ trainingstoestellen… en dat voor veelal een lagere prijs…
Hoe kan ik steppen vergelijken met joggen?
Voor velen is een start2run een hele opgave om uiteindelijk plezier te vinden in het regelmatig joggen.
Anderen beginnen dan ooit last te krijgen met de knieën vanwege de impact van het neerkomen op de grond bij het lopen.
Bij steppen is de ‘start2step’ veel minder een uitdaging. Het steppen is uiterst toegankelijk, veel minder belastend voor de knieën, en laat ook momenten van rust toe tijdens de oefening.
Wat is de hoogte van het Kostka stuur en hoe kan hoogte geregeld worden?
De hoogte van het stuur wordt altijd weergegeven voor een bepaald type step.
Standaard wordt de A-HEAD stuurpen op de step gemonteerd. Hiermee kan het stuur tot op zekere hoogte worden aangepast. De afstandsringen van 10 mm worden onder de stuurpen geplaatst, het aantal ringen bepaalt de axiale hoogte waarvoor het stuur verlaagd kan worden. De ringen kunnen ofwel worden verplaatst en over de stuurpen worden geplaatst, ofwel de ringen kunnen volledig worden verwijderd en zo kan de voorvork worden afgesneden. We raden dit echter alleen aan als u absoluut zeker bent van de hoogteverandering (deze wijziging is onomkeerbaar!). We raden aan om de reductie van de voorvorkstijl alleen in gespecialiseerde reparatiewerkplaatsen uit te voeren. Een andere optie is het verlagen van de stuurhoogte door het stuur te vervangen door een lagere variant als dit voor een bepaald model mogelijk is.
U kunt de hoogte van het stuur op twee manieren vergroten. Maar we raden aan om bij deze wijziging altijd de verkoper te raadplegen.
Het stuur vervangen door een hogere variant, dat wil zeggen het stuur met een grotere offset. Als voorbeeld kunnen we de stuurvervanging op de step TOUR laten zien: standaard is het stuur met de offset 50 mm geïnstalleerd (FBH 620-50 Al); Om te stijgen, kunt u het stuur met offset 75 mm of 100 mm gebruiken (FBH 620-75 Al of FBH 620-100 Al).
Welke verkeersregels zijn van toepassing bij het steppen?
Officiële regels zijn terug te vinden via deze link
Indien je niet sneller stept dan voetgangers
Voor wie met skateboard, step, skates,… niet sneller rijdt dan voetgangers, gelden volgende regels.
Verplicht gebruik van het voetpad of de berm, oversteken op zebrapaden, … en alle andere regels die gelden voor voetgangers. Het is verboden andere weggebruikers in gevaar te brengen of te hinderen.
Als er geen voetpad of begaanbare berm is, moet men het fietspad gebruiken.
Als er geen fietspad is, mag men links op de zijkant van de rijbaan rijden.
Op het fietspad en de rijbaan is verlichting verplicht als het donker is of bij mist. Draag dan een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan.
Sneller dan voetgangers
Voor wie sneller stept dan voetgangers, gelden volgende regels.
Verplicht gebruik van het fietspad, voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad, … en alle andere regels die gelden voor fietsers.
Als er geen fietspad is, mag men rechts op de zijkant van de rijbaan rijden.
Op het fietspad en de rijbaan is verlichting altijd verplicht als het donker is of bij mist. Draag dan een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan.
Ontbreken er vragen waar je graag een antwoord op kent…?
Laat het dan weten via info@kostkasteps.be