KWALITEITSTESTEN
Testen is één van de belangrijkste aspecten van het ontwerpen en produceren van steps. We testen onze steps in het technische testinstituut in Jablonec, en voldoen aan alle wettelijke vereisten. Helaas zijn de bijgewerkte normen niet in overeenstemming met de huidige marktsituatie. Deze standaard richt zich met name op de steps met in-line wielen. Daarom hebben we onze eigen interne methode ontwikkeld om steps en hun componenten te testen. Deze interne standaard is strenger dan de vereiste, maar het concentreert zich ook meer op het echte gebruik van de steps. Testen gebeurt zowel binnen als buiten.
Laten we beschrijven hoe het ontwerpen en testen van de steps echt werkt.
We gaan u het hele proces voorstellen in de volgende basisdemonstratie:
De eerste stap is het verzamelen en analyseren van gegevens: de step is voorzien van tensiometers waarmee de richting en het effect van verschillende krachten kunnen worden geregistreerd. Daarna worden de resultaten verwerkt, de verzamelde gegevens geanalyseerd en vervolgens de randvoorwaarden voor het ontwerp van de step opgesteld, inclusief mogelijke aanpassingen aan de constructie van de step.
De gegevens worden verzameld in de computer die aan het stuur is bevestigd.
Tensiometer plaatsen op het footbike frame.
De gegevens worden verzameld in de computer die aan het stuur is bevestigd.
De vastgestelde randvoorwaarden (de belasting die de step moet kunnen verdragen) die tijdens de analyse werden verzameld, worden gebruikt voor het ontwerpen van de step. We ontwikkelen een model en verifiëren de gegevens met behulp van de theoretische berekeningen. Als alles in orde is, kunnen we beginnen met het bouwen van het prototype. De laatste stap is het testen in een testomgeving en in de echte wereld. Alle verzamelde testgegevens worden gebruikt voor het eindproduct.
De belangrijkste stap is het testen van materiaalmoeheid. We kunnen niet vaststellen of de step sterk genoeg is door alleen te kijken naar de statische belasting. Dat komt omdat tijdens de rit verschillende krachten van invloed zijn op de step, wat anders is dan de statische belasting. Daarom concentreren we ons op het testen van vermoeidheidsbreuken veroorzaakt door variabele dynamische krachten.
De testomgeving van de complete step is erg belangrijk, omdat het testproces hierdoor korter wordt. Carl II (de naam van ons nieuwste station voor de complete step) kan binnen twee maanden bijna 40.000 km rijden – dat is meer dan voldoende voor een testrijder. Carl zegt dat hij helemaal geen stimulerende middelen gebruikt, maar daar zijn we niet zo zeker van. De rit van Carl laat perfect zien hoe de materiaalmoeheid werkt.
En waar ga je heen, Carl? Omdat Carl een voorbeeldige en goede kerel is, rijdt hij zoals we hem vertellen. Carl is uitgerust met opgenomen gegevens van eerdere observatie, en “hij” belast de step met dezelfde spanning alsof hij er echt mee rijdt. Hij herhaalt de ingestelde rijcyclus en rijdt duizenden kilometers in korte tijd. We kunnen de belasting simuleren en het gedrag van de step testen onder langdurige inspanning. Het stelt ons in staat steps van hoge kwaliteit op de markt te brengen. Deze methode is ook van toepassing op het testen van willekeurig gekozen onderdelen uit de productieserie.